Alfons debuterar!

Jahapp, då har Alfons gjort entré på brukshundsklubben... Någon som sett en studsande 42 kg tung hoppjerka som flaxade runt med en matt matte i andra änden av kopplet? Då var ni där... Herre min skapare - hur mycket energi kan det rymmas i en velourpojke? HUR MYCKET SOM HELST är svaret! Han har ju tagit det lugnt den senaste veckan och det märktes vill jag lova. Det är väldigt tydligt att Alfons verkligen kan koppla av så fort han har ett gäng hundar omkring sig. Då försvinner hans spändhet och han blir härligt lekfull - ibland liiiiite för mycket. Hellre det i alla fall, för en hund som gillar att leka är lätt att belöna. Jag måste dock få ordning på lekreglerna känner jag. När jag tar leksaken bakom ryggen så vill jag inte att han springer bakom mig och hugger tag i den där. För det mesta är han duktig och lägger sig ner framför mig för att få mig att fortsätta och leka. Men när energin är på topp, då bara kan han inte låta bli att sno den ifrån mig. Här blir jag lite brydd vad som är rätt att göra, för om jag håller emot så belönar jag genom kampa med honom, och om jag bara släpper den och blir passiv så tar han den och sticker iväg en bit och då belönar han sig själv. Någon som har någon bra idé och reflektion? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag vet inte hur bra det här är, men det är funkat på min hund: jag släpper INTE leksaken, för då blir det ju som du skriver han belönar sig själv, men jag kampar inte heller om den: jag håller i den, men helt utan styrka i armarna. drar han så följer jag efter med ett lugnt "nej" eller "nej, loss", eller liknande.

2010-04-23 @ 11:22:09
Postat av: Alfons matte

Tack! Den varianten provar jag. Nu du Alfons...

2010-04-23 @ 11:30:15
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/
Postat av: Nicke

kanske testa med att byta leksaken mot en godbit när det är dags att släppa taget?

2010-04-23 @ 12:47:07
Postat av: Alfons matte

Alfons är rätt svårmutad i dessa lägen... Får ta fram oxfilén och se om det funkar bättre än gammalt torrt levergodis. Borde göra det.

2010-04-23 @ 15:24:25
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/
Postat av: carina

Hejsan! Din beskrivning låter precis som våran cane :P Mitt nya knep är mjukost på tub. Kanon kletar inte i handen lätt att snabbt belöna med. testade detta i torsdags. Det blev faktiskt lite mindre bus å mer fokus på mig (eller kanske tuben :P )

2010-04-24 @ 09:43:08
Postat av: Alfons matte

Tack för tipsen vänner! Jag funderar över om det blir rätt sak man förstärker när man "avleder" med godis/mat. Det här är bara funderingar men är det inte bättre med negativ bestraffning, d v s att jag tar bort det roliga enligt det första inlägget, än att jag byter med godis? Hundar har ju ett märkligt logiskt tänkande som ibland leder till att man förstärker fel beteende utan att man menat det. Finns det risk att hunden tror att genom att hoppa upp och ta leksaken utan lov så dyker det snart upp en godis? Jag kanske har fel... Jag får prova och se.

2010-04-24 @ 22:27:57
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/
Postat av: Alfons matte

Ramlade igår över en himla bra artikel i ett gammalt nummer av Canis som gällde just att leka kamplekar med sin hund. Då fick jag en sån där aha-upplevelse och förstod varför jag inte fick till det. Jag måste FÖRST få kommandot LOSS att funka till 100 % INNAN jag börjar leka med honom. När LOSS sitter som det ska då ska han börja leka först när jag givit honom kommandot. Det hela måste alltså delas upp i två delar. Tillbaka till gå alltså...

2010-04-26 @ 11:09:07
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0