Kallt om fossingarna

Det har varit rejält kallt ett par dar och jag begriper inte att hundarna kan gå på snön med bara sina tassar, bara så där... Häromkvällen när jag gick kvällspromenaden så var det nog lite för kallt för Alfons för helt plötsligt började han halta efter att vi gått i lite djupare snö. Givetvis var vi lääääängst bort på promenaden :-0. Jag pinnade på som sjutton hemåt så att han skulle få tillbaka lite värme i tassarna. Alfons är ju inte överförtjust i sitt värmetäcke men det måste ju vara skönare att vara varm om både mage och rygg. Tycker jag i alla fall. Alfons dryper iväg och gör sig så liten så liten så fort jag visar mig med täcket i näven. Igår fick vi sällskap av Sassa på promenaden och de rejsade som sjutton i snön. För stunden så glömde Alfons bort att han hade täcket på sig.
Alfons - en Bostonterrier?
Kissepaus i snön... Han har fortfarande inte börjat lyfta på benet, min lilla bebis!
Snömonstret!
Igår var vi bortbjudna till en familj i grannskapet och Alfons fick följa med. På samma fest var också en Dansk-Svensk Gårdshundstik bjuden. Jäklars vad hon röt i åt Alfons. Han fick inte ens titta på henne. Han som bara ville vara snäll... Som den superhund han är så fattade han galoppen direkt. Här var det bäst att ligga lågt, tänkte han. Han tittade bort så fort han passerade henne och gjorde allt rätt. Han är bara bäst!
Mitt förra inlägg var kanske lite förvirrande för visst har vi för längesedan kommit igenom kuperingsdebatten! Anledningen till inlägget var att en tjej meddelade på Cane Corsoforumet att hon skulle köpa en valp från Portugal och att den skulle bli kuperad. Jag kunde tamejfan inte hålla klaffen utan ville veta HUR man ens kan tänka tanken att låta stympa sin hund. Flera hakade på och tjejen blev utsatt för hätska påhopp som det så ofta blir på forumet. Debatten är viktig men den måste oavsett ämne hållas på en värdig nivå. Det slutade med att tjejen meddelade att hon blåst av köpet för att uppfödaren inte kändes seriös... Varför köpa en hund från utlandet när det finns så många bra uppfödare här i Sverige? Det måste ju vara hur krångligt som helst att köpa hund från utlandet för att inte snacka om riskerna! Jag avslutar med en bild på Molly, en av dotterns kaniner. Molly och Skrållan har tagit vara på snön och gjort små mysiga gångar i sin utebur. Snacka om berikning!

Kommentarer
Postat av: Åsa Nilsonne

Igår när jag kom ut från en affär sprang jag nästan in i en magnifik Cane Corso. Han hade på sig små röda boots, ungefär likadana som Zelda har. Rasen är ju ingen Husky som ju är designad för kallt väglag...

Apropos täcken undrar jag om inte en del hundar bit hårömma av dem - det kan ju kännas väldigt obehagligt när hårstrån viks åt fel håll...

2010-12-06 @ 07:38:57
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Kenneth

Egon blir tok-glad när jag tar i hanns täcke, backpack eller sele och vill bara komma i grejorna nu, bums och på stört. Men jag använder det bara täcke när det är riktigt kallt eller vi ska vara ute länge och han inte kommer att röra sig så mycket. Det är när det blir under -15C som han "går" på tre ben och inte tycker det är så kul att vara ute och det är helt ok för mig;-)

2010-12-06 @ 10:12:06
URL: http://ken1mel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0