Kennelhosta...

...har Alfons med största säkerhet drabbats av. Eftersom han nu är sjukskriven får jag blogga istället. Det började med att han höll på och harklade sig när vi precis var på väg in på hundkursen med Eva Bodfäldt. Jag trodde först att han satt något i halsen eller att han dragit för mycket i kopplet när han ivrigt ville fram till andra hundar på kursen. De som varit med om kennelhosta kände dock igen symptomen på en gång. När jag berättade att vi varit på hundutställning förra helgen så var det inte mycket att tveka på. Kennelhosta är det. F-n också. Det är ju oerhört smittsamt så jag undrar hur många hundar det blir på kursen nästa lördag... Pinsamt! Vi hann ju vara med nån timme på kursen, sen fick Alfons åka hem. Han är visserligen vaccinerad mot kennelhosta men de kan få det ändå, men i lindrigare form. Som tur var kunde Micke åka hem med honom så att jag kunde vara kvar på kursen. Någon utställning i Örebro lär det inte bli, eftersom man inte får delta i utställningar förrän en månad passerat efter att de varit sjuka. Fasiken också...
Jag fick genomföra övningarna på kursen med Evas hund Zakk, en 14 månader gammal jaktlabrador. Han kunde ju allt redan så det var ju ett bra tillfälle för mig att öva på själva övningen, om ni förstår vad jag menar. Allt handlar ju om timing för att förstärka rätt beteende hos hunden och det är ju lättare sagt än gjort. Oj, så roliga grejer vi övade på och det är helt otroligt hur fort hundar lär sig. Jag och Alfons får ägna kommande veckor åt aktiveringsövningar av den lugnare sorten eftersom Alfons ska ta det lugnt men vi har redan idag övat. Eva Bodfäldt gjorde oss uppmärksamma på att vi utan vidare skänker bort den mest optimala inlärningssituationen till hundarna det som de mest av allt vill ha här i världen (nåja, i alla fall Alfons), d v s deras mat! Helt utan motprestation i princip. Ja, Alfons får i o f s sitta och ta ögonkontakt med mig innan han får sitt varsågod, men det satt ju som en smäck efter typ 3 ggr så nu går det på rutin för honom. Ingen direkt ansträngning med andra ord. Så idag fick Alfons jobba lite för maten. Jag tog med hans ranson ut och så låtsades jag hitta mat ute i naturen! Ni förstår att jag blev superintressant att följa! Sicken matte jag har som kan hitta mat ute i naturen! Så fort han ätit upp kulorna som låg på marken så hade jag redan gått iväg till nästa ställe och då när han kom rusande så ropade jag "ALFONS HIT!" På så sätt hoppas jag att han lär sig vad han ska göra när jag ropar kommandot, d v s komma till mig i full karriär och att man belönas rikligt när han kommer fram till mig. På köpet fick jag en stunds aktivering för honom och jag tror att han tyckte det var lika kul som jag. Man får himla mycket nya infallsvinklar när man går på kurs och det är verkligen utvecklande för ens hundägande! Rekommenderas starkt!
Höll på att glömma att rapportera senaste invägningen. Alfons väger nu 32,4 kg mina vänner!
Kolla in Eva Bodfäldts blogg där Alfons är med på bild!
http://www.agria.se/blog/eva_bodfaldt.nsf/d6plinks/et-ljuvligt-arbete!-(och-en-puff-for-att-jag-ska-jobba-i-smaland-i-mars)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0