Övningsobjektet Alfons

Idag bloggar jag för Alfons ligger helt utslagen i soffan bredvid mig. I helgen har jag lånat ut honom till en instruktörsutbildning. De skulle gå igenom valpmomenten och behövde riktiga valpar att öva på. Det var ju inte så mycket för själva övningarna som jag lånade ut Alfons, utan för att träna honom i att vara i olika miljöer och låta andra främmande människor hantera honom. Det gick jättebra. Det momentet som han verkligen behöver öva på är nog passivitet. Det började ju bra...

Sen blev det lite långtråkigt tyckte Alfons och då kunde det se ut så här...

Eller så här...

Eller så här...

De gick även igenom det här med att ha hunden på ett bord och det var ju någonting som Alfons aldrig gjort förut. Jag kan säga att kursledaren var rätt röd i ansiktet av ansträngning när hon kånkade upp Alfons på bordet. Det gick bra det också och det är ju en bra övning inför veterinärbesöket.

Sen fick eleverna i uppgift att trä på en tröja på hunden för att öva den i att acceptera att något träs över huvudet och att man tar i deras tassar och ben. Jag tänkte för mig själv att det skulle bli intressant att se eftersom Alfons inte är överförtjust i sin vinterjacka. Han går och lägger sig i sin korg så fort jag tar i den. Men även det momentet gick bra.

Det var en trött hund som åkte hemåt efter kursen. Vi hann med en liten lekstund i snön med kompisen Sassa så att han fick ur sig all sin överskottsenergi. Nu sover han gott på golvet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0