Jamen jag vet!

Är nyss hemkommen från lydnadskursen på brukshundsklubben. Alfons är trött och det är jag med. Idag var det skit med träningen. Jag lirar inte med brukshundsklubben, så kan man nog sammanfatta det hela. Jag kan inte sätta fingret på vad det är. Vi skulle avsluta passet med platsliggning. Alfons var inte koncentrerad på mig och lyssnade inte på mitt kommando "Ligg". "Picka honom i huvudet", säger då instruktören. "Så att han tittar på dig". Nej, jag pickar inte min hund i huvudet! Det är nog det mest obehagliga en hund kan utsättas för, säger jag. Om han inte har fokus på mig så menar jag att felet ligger på en annan nivå. Kontakten brister. Jag vill vänta ut honom tills han tar kontakt och då ge honom kommandot. Jag märker att instruktörerna tycker att jag är bra bäng i huvudet, men det sk-ter jag i. Jag blir stressad över att han inte gör som jag säger. Du måste öva ordförståelse säger då instruktören. Jamen jag vet men inte f-n gör jag det på brukshundsklubben. Då avstår jag hellre. Jag vill inte tjata sönder orden utan vi får backa i träningen och få flyt i det. Sen skulle vi testa budbärning mellan oss. Vi har inte gjort det alls innan så Alfons stack iväg till instruktören, tog en repa runt henne och sen tillbaka till mig. Med världens fart! Han fattade inte vad det handlade om alls, men jag är supernöjd med att jag kunde sända ut honom till någon han inte känner så bra. Han är inte alls reserverad utan är glad och positiv. Jag får i alla fall vara nöjd med att leken var på topp idag. Han var så taggad och höll på att slita omkull mig i all iver. Det är bra bökigt att leka med hund i koppel... Sen en intressant detalj. På brukshundsklubbens övningsfält finns också ett skjutfält och där pangades det rejält, allt medan vi tränade alldeles intill. Alfons brydde sig inte det minsta, vilket var skönt, men vilken idé.... att ha ett skjutfält på ett hundträningsfält... Undrar hur kommunen tänkte där?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag misstänker att Alfons hade blivit ledsen och förvirrad om du hade pickat honom i huvudet - usch vad gör människan, och varför? - och att kommandot "ligg" som hade kommit när han tittade upp för att se vad som pågick hade påverkats negativt av hans sinnesstämning.

Det är väl som överallt i livet - man får besvära sig att tänka själv...

Tur att vi lever i en tid då vi har alternativa sätt att träna. Träffade en man som berättade att han för länge sedan gick en lydnadskurs med sin unghund för en hårdhänt instruktör, och att han hade dåligt samvete i resten av hundens liv för det han utsatte henne under den tiden.

2010-05-29 @ 19:22:29
Postat av: Åsa Nilsonne

Vet inte varför mitt namn föll bort... det var jag som skrev den förra kommentaren...

2010-05-29 @ 19:24:13
Postat av: Malena

ooo han är så söt Alfons, han är ju så lik lilla Ivar ju.

2010-05-29 @ 20:09:20
URL: http://ivarsmatte.blogspot.com
Postat av: Johanna & Millie

Våga vägra huvudpick!

2010-05-30 @ 02:39:42
URL: http://madaboutdogs.blogg.se/
Postat av: Nikes matte

Jättebra att du kunde stå emot instruktörernas förslag.Du var helt på Alfons sida och vi är övertygade om att det lönar sig i längden. Vi tycker att det verkar som om både du och Alfons var duktiga på kursen. Klickklick!

Nike och Maria

2010-05-30 @ 20:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0