Officiellt vår!

Första maj är det idag och nu har vi över ett halvår med härligt väder att se fram emot. Igår hälsade jag på kollegans lilla Selma och sicken liten goding hon var! Så härligt framåt, påhittig och söt! Här ser ni en film på henne när hon upptäckte skateboarden! http://www.youtube.com/watch?v=PGdfdlEfX5E Kollegan fick en artikel av mig från ett nummer av Canis och handlade om social träning - i korthet "Vad din valp ska ha hunnit vara med om innan 12 veckors ålder". Lätt panik infann sig - hur f-n ska detta hinnas med? Hur ska vi hinna träffa en rullstol, en grävskopa, en brevbärare osv. Det förekom t o m förslag om att låta olika familjemedlemmar klä ut sig och spela olika individer för att lyckas med detta uppdrag. Ja, ja, tänkte jag för mig själv. Ni kommer att ha hunnit med så otroligt mycket mer! Saken är ju den att alla de där olika händelserna, personerna, konstiga grejer som man aldrig tror förekommer i ens närhet gör det VARJE DAG! Skillnaden är att man inte lägger märke till dem. När man sen får hem valpen så ser man helt plötsligt allt genom valpens ögon. Oj, en fjäril, en kolbit, en boll, en sko. Allt är och blir ett äventyr! Jag skrattar lite för mig själv och är helt lugn för att Selma kommer att vara den mest belevade och erfarna 12 veckors valp som vi någonsin skådat! Skateboard stod inte med på listan så där ligger de på plus!
Annars har inte mycket hänt här på hundfronten. Alfons var rätt färdig efter torsdagens skogstur och efterföljande brukshundskväll. Jag var hemma med honom igår på Valborgsmässoafton med en helt obefintlig röst. Det var årets första förkylning som kom samtidigt med våren. Håller förresten på att läsa en helt fantastisk hundbok som heter When Pigs Fly (Training Success With Impossible Dogs) av Jane Killion. Jag beställde den från www.amazon.com för 150 spänn och den är värd varenda krona. Boken baseras på klickerträning men hon har ett helt oslagbart sätt att förklara hur hunden tänker och hur man lyckas nå dit man vill även om man inte äger en Border Collie. Hon har ett hus fullt av Bull Terriers och har hon lyckats få ordning på dem så borde hon sitta på lösningen tänkte jag. Köp den!
Höll på att glömma - kusin Viggo röntgade sina höfter i måndags och han har A-höfter! Så roligt! Han är ju en fantastiskt vacker Lagottopojke med ett supertrevligt lynne. Nu kan syrran tillåta sig att ha lite avelsplaner för honom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0