En bra början på det nya året!

Nyårsaftonen avlöpte bra för hundarna. Vi stängde in dem båda i tvättstugan där vi satt på torktumlaren för att dränka ljudet av fyrverkerierna. Det fanns heller inget fönster där så de slapp bli störda över ljusexplosionerna på himlen. Jag har märkt att Alfons reagerar minst lika mycket på det som på smällarna. Han är fortfarande nervig och reagerar på minsta smäll. Trist! Läste att en hund hade dött för att den i panik sprungit ut framför en bil och blev överkörd. Man borde åtminstone lagstifta så att det bara är tillåtet att ha fyrverkerier under vissa tider under året. Kanske kan man få bort det värsta okynnessmällandet på det sättet? Vi avslutade i alla fall vårt nyår med att sända upp två vackra ljuslyktor. Den första såg vi försvinna långt upp i skyn, medan den andra tappade sitt tändblock på sin väg upp i skyn! Det flammade till och sen såg vi med skräck en brinnande klump fara ner mot skogen... Bara den inte träffade en ladugård fylld med torrt hö! Det hördes ingen brandkårssiren under natten så vi får väl hoppas att det gick bra. Om inte, så har ni inte läst det här och jag ger inga detaljer var vi exakt befann oss... ;-) Jag undrar också vad som händer med den där tunna trådställningen när lyktan brunnit klart och störtat mot marken. Varför görs de inte på ett miljövänligt sätt? Det kommer väl snart nån skräckrapport (beställd av fyrverkeribranschen) över vilda djur som dött med en ljuslykteställning virad runt kroppen. Nåväl, vackert var det i alla fall!
Nyårsdagen visade sig från sin bästa sida med sol och ett par minusgrader. Vi tog en lång promenad med hundarna i skogen och över frusna åkrar. Det var bra fart på hundarna och de lekte tafatt. Kommer ihåg när vi sist gick här med hundarna. Då var Alfons fortfarande valp och totalt vild medan Sally var äldre och inte alls pigg på hans racerlopp över stock och sten där han inte stannade för nåt, inte ens Sally. Ska kolla om jag skrev nåt inlägg om det och länka till det. Nu skötte sig hundarna så himla bra! Sally morrade om Alfons försökte sno hennes pinne och för det mesta lät han henne ta den. Här kommer en filmsnutt på gentlemannen Alfons:


Här har Alfons tagit en alldeles egen pinne!


Sally är ju av rasen Labrador och då älskar man ju att bada, oavsett färg eller konsistens på vattnet. Om det är i frusen form tar man helt sonika hål på isen och tar sig ett litet dopp. Alfons tittade förundrat på...

Hundarna trivdes förträffligt i varandras sällskap. Ett bildbevis på det får avsluta det här blogginlägget även om bildkvaliteten inte är den bästa! Sally är bara för söt!

Kommentarer
Postat av: Marie & galna gänget

Eller så landar de på en väg och klumpiga människor trasslar in fötterna i dem på kvällsprommenaden och står på näsan :-).



NU tror jag jag förstår vad det var jag trasslade in mig i igår... Grannarna tände ju några sådana lyktor, sputnick (stavas?) tror jag de kallas och det var som en metallring, med lite mönster i. Kan det stämma?



Gott nytt år på er!! Hälsningar Marie från klicker-nät-kursen

2012-01-03 @ 07:53:42
URL: http://marie-i-skogen.blogspot.com
Postat av: Gudrun svarar Marie

Hej Marie! Kul att du hittade in på min blogg! Ja, det var nog en sån där trådställning som fällde dig...

2012-01-03 @ 22:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0