Hoppstå!

På onlinekursen vi går så har vi börjat med hoppstå som skall resultera i ett sjuhelvetes ställande under gång. Så här beskriver Fanny Gott momentet:
"Anledningen till att vi väljer att jobba med hoppstå är för att få ett aktivt beteende och ett tydligt kriterium för ”stå”. Det ger en kvick rörelse och de flesta hundar älskar att utföra beteendet. Om du vill ha maxbetyg på tävling bör du inte ha ett stort hopp i slutändan, bara att tassarna lyfter från marken och fryser vid landningen."
Jag har ju inte en hund som så där lätt får upp framdelen så det här momentet fick jag börja med genom att locka Alfons att hoppa med hjälp av handtarget. Sen var det bara att fort som attan ta bort handen och först klicka för att Alfons lyfter sig från golvet för att sedan klicka när tassarna landar på golvet. Han ska helst inte ta nåt steg efter att han landat. Här kommer en film på Alfons fantastiska hoppstå!
Nu tar Alfons till det här med hopp så fort han vill nåt... Det händer också att han backar... Jag vill absolut inte att han hoppar PÅ mig så nu får vi börja med att få lite avstånd mellan oss. Hur momentet skall se ut ser ni på den här Klickerklokfilmen där Pogue får till så härliga hoppstå så att man ryser...
Suck... Men det är himla inspirerande att gå den här kursen. Man kan backa tillbaka, titta om och om igen, läsa instruktionen om och om igen... Jag kan annars vara helt blank när jag går kurs och ska ta in vad instruktören säger så det här är ett perfekt upplägg för mig!

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Wow, jag tycker Alfons gör ett mycket distinkt hopp-stå. Jag har inte lyckats alls lika bra med Lydia, men kanske för att jag börjat med att backa ifrån henne och ta det under rörelse framåt redan från början. Det gjorde vi på kursen hos Emma Willblad som jag gick somras. Tror jag ska börja om och försöka få in det stillastående först.

2012-01-15 @ 02:23:50
URL: http://www.tottskrutten.bloggagratis.se
Postat av: Gudrun svarar Britt-Marie

Tack Britt-Marie! Jag mailar dig lite info om hur du kan göra men har inte din mailadress... Maila mig på [email protected] så får jag din!

2012-01-15 @ 12:00:27
Postat av: Vicky

Jag tycker Alfons är grymt duktig! Hur stadig och tydlig som helst i sitt hoppstå, till skillnad från fladdergöken jag har här hemma :-)

2012-01-15 @ 16:24:20
URL: http://busochpip.blogspot.com/
Postat av: sally

Alfons - you rock!

//sally

2012-01-15 @ 20:00:25
Postat av: Åsa Nilsonne

Hej! Har länkat till det här inlägger på min blogg, hoppas OK!

2012-01-16 @ 08:58:26
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Gudrun svarar Åsa

Det är helt ok!

2012-01-16 @ 10:20:27
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/
Postat av: Rudi

Hej! Det där var en rolig och ny övning för oss! Vi satte igång omedelbart och kommer att fortsätta träna hoppstå, absolut! Fast så fantastiskt som Pogue lär vi aldrig få tilldet! Alfons är ju underbar!

2012-01-16 @ 22:50:50
URL: http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0