Träningsrapport

Fy fanken vilket väder vi har just nu! Det kräksnöar blötsnö och den som ligger på marken verkar räcka huuuur länge som helst trots regn och plusgrader... Samtidigt får man ju försöka aktivera sin hund på nåt sätt... Efter middagen idag tog jag med fettranden som jag skurit bort på fläskkotletten från middagen, ett par av Alfons älsklingsleksaker, satte på mig stövlarna och gick ett varv i trädgården och droppade fläskbitar lite här och var i mina spår och gömde hans leksaker på lite olika ställen. Efter en stund tog jag med honom ut och skickade ut honom att spåra. Han tog upp mitt spår på en gång och blev väldigt förvånad först över fläskfynden han gjorde längs vägen. Mina glada tjoarop gjorde dock att han blev säker på att det var meningen att han skulle hitta dem. Leksakerna hittade han lika lätt. När vi gått varvet runt så tränade vi lite med apportbocken. Han ska hämta den, jag klickar när han är på väg mot mig med apportbocken i munnen och slänger sedan iväg hans älsklingsboll bakom mig. Idag började jag att testa honom mer genom att låtsas slänga iväg bollen utan att klicka. Mycket riktigt så släppte han genast apportbocken och satte iväg efter en boll som inte var kastad... Han blev väldigt förvånad! Jag gjorde ett par repititioner när han fick klicken och ivägslängd boll för att återgå till lurendrejeriet. Han lär sig så himla fort. Han släppte visserligen fortfarande men kom liksom på sig efter bara ett par steg och vände tillbaka för att hämta upp den där grejen han tappat på vägen ;-). Jag lät honom få ett par lyckade repetioner med klick medans han hade apportbocken i munnen för att befästa det korrekta. Där slutade vi. Målet är att jag kan vifta och slänga hur mycket som helst med bollen - han SKA inte släppa förrän klicket kommer!
Här ser ni förresten beviset på röntgenresultatet (ja, jag ska sluta tjata om det här)!
Har förresten anmält oss till Handlerkurs på Hundudden som går 5 onsdagskvällar för Torbjörn Skaar, internationell utställningsdomare och professionell handler. Det ska bli himla kul! Åh, vad jag längtar efter barmark, hörrni!

Kommentarer
Postat av: Åsa Nilsonne

Har jag rätt i att många har samma fördomar mot Cane Corso som mot kineserna - att de skulle vara ganska trögfattade? Sedan sätter man igång och tränar, och då lär de sig som blixten... Duktiga Alfons!

2011-03-11 @ 08:00:00
URL: http://valpenborderline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0