Skördetid!

Idag plockade jag och Alfons hallon och vi fick ihop en skaplig mängd. Frös in för att invänta blåbären och göra riktigt smaskig drottningsylt... Alfons gillar givetvis hallon som den fruktkille han är. Han har även fått testa vattenmelon med samma resultat. Alfons är väldigt trevligt sällskap att ha med sig i hallonsnåren och han kom på att han kunde plocka själv! Direkt från kvisten!
Känner mig väldigt träningssugen men helt ostrukturerad. Vore ju bra att fokusera på något. Alfons är något av en naturbegåvning vad gäller apportering så vi kanske ska koncentrera oss på avlämningen... Han älskar att springa och hämta saker men att lämna ifrån sig saken är det dock lite si och så med. Den roligaste övningen är när jag sätter honom ner, säger åt honom att sitta kvar och sen går jag iväg ända till andra änden av trädgården. Han är superduktig och vet att han måste vänta tills jag kommer tillbaka och ställer mig bredvid honom. ÄNTLIGEN så säger jag det magiska ordet APPORT och han formligen spränger iväg och hämtar det jag lagt ut. Att se honom röra på sig är fullständigt fascinerande. Jag vet inte någon annan hundras som rör sig med sån styrka och kraft utan att förlora kontrollen över sin kropp. Ja, jag vet! Jag är partisk. Men det är något speciellt att se en så pass stor hund röra sig så fullständigt obehindrat. En fulländad atlet. Idag på skogspromenaden så kommenderade jag upp honom på varje lämplig sten som jag gick förbi och han tycker att det är roligt att skutta upp på dem. En riktig balansövning. Han börjar få lite snygga lårmuskler också, lillponken, och det lär ju behövas om han ska kunna stå och kissa med ett ben lyft. Där är vi inte än. Kikade in på Hunduddens hemsida och det verkar bli ett himla trevligt ställe. Synd att man bor på andra sidan stan... Kommer säkert någon trevlig kurs eller föreläsning som man blir sugen på. Verkar ju onekligen lite puckat att åka in från landet till stan för att gå kurs men vad gör man när utbudet i närheten är påvert. Nä, nu får det bli lite kurser tror jag... Eller vad säger du Alfons?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0