En skön helg!

Idag är det Mors Dag och jag är mamma till dessa två godingar! Dessutom är jag mamma till två lite större godingar! Stor rikedom med andra ord! Fick just en handplockad bukett av minstingen som doftade ljuvligt. I helgen har vi varit och hälsat på vännen Malin som har jaktlabben Sally. De var rätt lika i storleken för ett tag sen men jag behöver väl inte nämna hur mycket större Alfons var nu... Han är så intensiv när han leker. Stor och tung är han och han vill så gärna leka med andra hundar. Ingen bra kombo... De blir förbannade på honom - med rätta! Jag är mest orolig för att han av oaktsamhet ska skada någon annan hund typ bryta nacken eller ryggen av dem när han vräker sig på dem. Jag vet inte hur mycket man kan tillåta. Jag går emellan och bryter när jag märker att den andra hunden ger signaler om att Alfons måste ge sig men som han inte lyssnar på. Man känner verkligen att det bästa är att leka med någon av samma viktklass. Han blev dessutom riktigt dålig i magen under natten. Jag fick en födelsedagspresent av näst äldsta dotterns pojkvän och vet ni - han prickade så rätt! Jag fick en Kong för vattenlekar, hundbajspåsar och ett tuggben. Ni förstår att jag gillar den här grabben! Han har klurat ut att vägen till mitt hjärta går genom Alfons! Ok, jag fick också tre chokladkakor av märket Lindt och det höjde betyget också. Benet som Alfons satte i sig på två röda gjorde dessvärre att han blev ordentligt dålig i magen i natt. Han väckte mig vid 5-tiden för att han behövde ut. Så höll det på hela morgonen. Att jag aldrig lär mig!
Här ser ni Alfons öva bakdelskontroll. Jag har på två träningspass shejpat upp honom på badrumspallen så nu fattar han att han ska upp med sina framtassar på den. Nu har jag börjat klicka för varje rörelse med baktassarna. Under kursen förra helgen började jag få Alfons att förstå att först efter att han hämtat den mindre roliga grejen som jag kastat ut så får han den saken/godiset som han hellre vill ha. Det är helt otroligt vad han lär sig fort! Han blev lite i gasen här under ett träningspass och körde hela repertoaren! Han sprang och hämtade grejen, sprang bort till pallen och satte tassarna på den och rejsade sen bort till mig. Hade han kunnat prata så hade han sagt: Är du nöjd nu då, matte? Känner att jag måste höja hans sinnesstämning när det är träningsdags. Han blir lätt seg och loj annars och kan t o m gå och lägga sig mitt i alltihop! Får tänka på att busa upp honom rejält inför träningspassen. Fick förresten mail från Carro som var instruktör på Klickerklokkursen jag var på. Jag har frågat henne om hon skulle kunna tänka sig att coacha mig och det ville hon gärna. Jag ger upp alla försök till brukshundskurser av förklarliga skäl och tänker ta lite privatlektioner med jämna mellanrum. Tack förresten för er respons på bloggen vänner! En till kurs har jag anmält mig till: Kantarellsök! Den kursen håller Carina Persson i (Bodfäldt Education). Ska bli himla kul! Avslutar dagens inlägg med en fin bild på Alfons som sitter i knät på lillmatte Karla. Han är nog liiiiite tung...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0