Klickerklok!

Nu är Alfons och jag hemkomna från Fjugesta utanför Örebro där vi tillbringat helgen på kurs hos Klickerklok. Vi har gått grundkurs för tävlingshunden (det låter snajdigt va!). Här på bilden förklarar instruktören Thomas Stokke ett moment han just ska visa med sin jaktcocker Pogue. Man blir imponerad av all kunskap instruktörerna besitter och den förmåga de har att bryta ner alla moment in i minsta detalj. Man har bara möjlighet att ta in en viss del av allt men det räcker gott och väl till. För min och Alfons del blir det nog att träna på släppa leksaken på kommando, påbörja inlärning av fritt följ, burlekar och avlämning av apporten. Här måste göras planer för man inser att det är grunden till framgång. Man famlar annars i totalt kaos och det blir ju inte lätt för hunden att veta vart vi är på väg. Så det första jag måste göra är att lära mig göra en plan för varje moment. Det var en blandning av hundar och erfarenhet hos ägarna och det är alltid kul att göra nya bekantskaper. Världen är bra liten ändå. På kursen träffade jag Katja med pudeln Nike och Åsa med nakenhunden Zelda. Katja med mamma var på Eva Bodfäldts föreläsning förra veckan och förra helgen slukade jag Åsas bok Zelda och meningen med att ha hund. Och så hamnar vi på samma kurs på landet utanför Örebro! Om ni inte har läst boken - gör det! Jag kan avslöja att det finns Cane Corsoinslag i den...
Här övar Zelda på bakdelskontroll!
Här leker Zelda burlekar med matte Åsa. Med hjälp av klicker shejpade vi hundarna till att gå in i buren och sedan vänta på frisignal innan de fick komma ut. Det gick otroligt snabbt för hundarna att förstå eftersom vi hela tiden bekräftade det som var rätt med hjälp av klickern. Det är ju rätt döfött att säga "Gå in i buren" till en hund som inte pratar svenska. Först får vi dem att utföra beteendet och sen så sätter vi kommandot på beteendet. Klick, klick så är det fixat i ett nafs (eller hur...)! Nu ska jag lära Alfons att hänga tvätt och sätta på potatisen. Sen får jag inte glömma att gratulera kusin Viggo!
Idag blev han 2:a bästa Lagottohane på utställningen i Hässleholm, endast slagen av en äkta champion (och trean var också champion). Nu håller vi tummarna att det går vägen på Lagottoklubbens specialutställning i helgen som kommer!

Kommentarer
Postat av: Eva & Zakk

Heja Alfons!



Kul att ni glider runt på olika kurser. :-)

2010-05-24 @ 22:50:05
URL: http://www.evabodfaldt.com
Postat av: Alfons matte

Nja, vete sjutton om det är glider vi gör... Vi har liksom inte hunnit dit i utbildningen. Vi är mer på studsstadiet :-) Men kul är det!

2010-05-25 @ 11:34:46
URL: http://velourpojkenalfons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0