Spårkurs

I torsdags hade vi introduktion i spår på Brukshundsklubben. Det var en strålande härlig förmiddag, trots att väderprognosen siade om ösregn. Alfons var på topphumör och både husse och lillmatte var med den här gången eftersom det var en helgdag. Jag kan väl tycka att det hade varit bra med ett upplägg där "fynden" i spåret hade förekommit väldigt ofta för en hund som inte förstått uppgiften. Alfons förstod inte riktigt varför han skulle gå där med nosen i backen mer än någon meter.
Med lite hjälp på traven så hittade Alfons först den ena skatten - en bit brandslang som vi kampade med en stund - och till slut sin älskade snuttefilt som han fick med sig från sin mamma.


Det här med spårning är något som vi definitivt ska testa igen, men då går vi en kurs där upplägget är pedagogiskt och bra. Vi avslutade med en himla rolig övning. Instruktören höll i Alfons när jag gick ut på fältet och lade ut en leksak. Jag jonglerade och fixade med leksaken så att Alfons verkligen blev taggad. Sen gick jag tillbaka till honom och sen släppte jag ut honom för att söka rätt på leksaken. Han sprang som en tok, hittade brandslangen och kom i jordens fart mot mig igen med den i munnen. Det här kommer vi att leka många gånger hemma i trädgården! Snart kommer bilder och rapport från Skåne och härliga bokskogar! Håll utkik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0