Vi gör framsteg!

Idag var det dags för simlektion nr 2. Redan när Alfons hoppade ur bilen märkte jag att han var lite spänd. När vi kom in i lokalen så var han på helspänn, men mer av den förväntansfulla sorten än skräckslagen. När han blir så där tramsig så vet jag att han tycker att det är lite otäckt. Men han blir samtidigt inte rädd utan mer som ett barn som gärna vill hålla handen! Det här är otroligt bra träning för hans självförtroende. Det var säkert en näradödenupplevelse för honom förra gången men han kunde samtidigt minnas att det slutade bra. Jag var själv med honom först och duschade av honom. Bara det är en pärs men jag lyckades få honom att stå stilla. Sen var det dags för flytvästen och det gick också bra. När vi väntade på instruktören så gick jag upp och ner för rampen till poolen med honom. Bara så att han fick känna på den igen och veta att han fick gå ner igen. Sen när instruktören kom var det dags att baxa i honom i poolen. Han är så tung när han sätter den sidan till... Som en betongsugga. Han skulle absolut inte i! Men det gick och tamejtusan - han simmade mycket lugnare denna gång. Varför gör jag det här då undrar säkert någon. Han är ju inte skadad eller nåt. Jo, jag gör detta i preventivt syfte. Om han någon gång skulle bli skadad så är det ju så otroligt mycket lättare att rehabilitera en hund som redan kan simma i en hundpool. Att göra det jag gör nu med en skadad Alfons vore otänkbart med tanke på hur vi baxar med honom! Min förra hund Allis genomgick TPLO-operationer på båda korsbanden bak och den rehabiliteringen var inte att leka med. Hon fick gå i en Treadmill och sakta bygga upp benen igen och jag vet alltför väl hur svårt det var. Sen är jag helt övertygad om att han kommer att hålla bra mycket bättre om han får bygga upp sin kropp genom att simma. De rör ju sina ben på ett helt annat sätt i vattnet - tar ut rörelserna maximalt men helt utan belastning. Nu snarkar Alfons här på golvet och han är helt slut... På tisdag och torsdag nästa vecka är det dags igen...

Kommentarer
Postat av: Åsa Nilsonne

Det var ju skönt att höra att han inte simmar pga av ngt aktuellt problem!

2010-10-08 @ 08:27:26
URL: http://valpenborderline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0