I sitt rätta element!

En sån toppenhelg vi haft, Alfons och jag! Vi har varit på introduktionskurs i sök hos Mary Tjärn Wright i Kungsängen. Hon är Canisintruktör här i Stockholmsområdet. Här ser ni Alfons med sitt tjänstetecken som man måste ha på när man är lös i skogen. Det är för att andra ska veta att det är en hund i arbete som man möter. Visst är han tjusig!
Kursen var en tvådagarskurs och det var SÅÅÅÅ roligt! Det var en fröjd att se Alfons vara så duktig! På två dagar hinner man inte så mycket mer än de första grunderna så vi fokuserade på att lära hunden att springa från en figurant till en annan enligt ett visst mönster. För den som vill veta mer om sök - se filmen här! Hela kursupplägget var så bra och bygger grunden från början - inga genvägar här inte! Hunden springer ut till en figurant och lär sig att det är himla skoj därute. När figuranten blir passiv (slutar leka) så blev först Alfons lite brydd men bara för att sätta högsta fart förbi mig och ut till den andra figuranten på andra sidan. Han kampade som sjutton med figuranterna - det är baske mig den bästa belöningen Alfons vet! Det är också så bra att han lär sig att andra människor är roliga typer och att det går att leka med någon annan än matte och husse. Det är inte lätt att vara figurant och leka/belöna andras hundar som man inte känner. Tjejerna som var med på kursen gjorde verkligen en fantastisk figurantinsats - tack ska ni ha!
Instruktören Mary som också är utbildad kallskänka och kock gjorde fantastiskt god mat till oss som vi hade med oss ut i skogen. Här är det kaffepaus som serverades i fodermått för hundmat! Är man på hundkurs så är man ;-)
Hundarna fick andra delikatesser - oxkinder! Köpte 6 kg av Mary som jag ska koka och göra hundgodis av. Här ska tränas på allt annat som hör sök till...
Här är det Annelie som leker med Evas hund Rufsa - en härlig portugisisk vattenhund.
Om man har hår i ansiktet så fastnar lätt hela skogen i mustaschen! Rufsa i närbild...
Här tar Rufsa och matte Eva en välbehövlig paus i skogen!
Här gör sig Annelie beredd att leka med Alfons. Av förklarliga skäl har jag inte så många bilder på Alfons från helgens övningar men jag kommer att få några av Mary som fotade en del under Alfons sökpass. Jag var ju hundförare och då kan man ju inte fota samtidigt förstår ni väl! Man är djupt koncentrerad på uppgiften! Samman fattningsvis kan jag bara konstatera att det här är nåt för Alfons! Han skötte sig så bra! Nu vill jag gå på kurs hela tiden!

Kommentarer
Postat av: Åsa Nilsonne

Var på en finare restaurang igår - där serverades rödvinsbräserade oxkinder...

2011-04-11 @ 10:53:54
URL: http://valpenborderline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0