Helg och ljusa tider

Äntligen fredag! Har haft lite dåligt med tid för älsklingspojken på dagarna och det dåliga samvetet gnager... Nu när man äntligen kan glädja sig åt att våren är i antågande - vad händer då? Då kräksnöar det igen! Okej, lite "ljust och fräscht" blev det ute man jag vill ha BARMARK! I onsdags var vi på första träningstillfället på handlerkursen på Hundudden. Fick lite bra tips men har ju en hund med hopplös bakdel för tillfället. "Härlig hund med ett riktigt bra underbett" var i alla fall omdömet från Torbjörn Skaar. Alltid nåt! Efter en lång dag på kontoret så låg givetvis Alfons och ålade på rygg där i början när vi satt och lyssnade på lite teori. Det är två Ridgebacks, en Dvärgpinscher, en Berner Sennen, en Foxterrier och en slags portugisisk ras (ser ut lite som en Dansksvensk gårdshund) med på kursen. De där små hundarna bjäbbar som attan när man kommer för nära. DRYYYYYGT! Sånt beteende borde vara no no även man är liten och söt. Det intressanta är att se hur hundägaren hanterar det hela. Att hytta med pekfingret, skrika SITT och sen forsätta säga FYYYYYY trots att hunden satt sig ner - det är inte min grej. Det är ju uppenbart att sådana där utfall måste tränas bort på ett systematiskt sätt med positiva metoder. Att försöka få bukt med det under en kurs är inte särskilt smart. Störningen är på tok för stor. Ska träna lite på stående under helgen. Under våra lunchraster så har vi ju lampklossarna att träna på. Alfons rusar fram till dem, ställer framtassarna på den, klick! Belöning! Nu kräver jag att han ska vandra runt med bakdelen mot mitt ben. Han är väldigt bra på det! Början till ingångställning! Ska be kollegan filma oss en dag så ska ni få se. Fick förresten kallelse till sökkursen idag! Ska bli så kul och det är bara hoppas att snöfanskapet är borta till dess! Har jag sagt hur mycket jag älskar min finaste Velourpojke? Min goda vän som hittade på Alfons smeknamn meddelade mig glatt att nu hade hon hittat en matchande dress till sig själv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0