Alfons på skolbänken

Nu har on-linekursen startat och Alfons jag har börjat skolan igen. Satan i gatan vad roligt och nyttigt det är! Vi har filmat ett lekpass och så här ser det ut...
Här kommer först en fråga från mig om viktförskjutning och Fannys och Thomas kommentarer:
xxx
"Har en kort fråga om viktförskjutningen bakåt. Alfons är en jäkel på att dra men särskilt rakt bakåt blir det inte… Hur får jag till det? Ska han kampa i en trång korridor eller är det inte så himla viktigt? Han börjar så bra men sen drar han åt sidan för han har väl märkt att det har effekt. Man har ju inte mycket att sätta emot när 55 kg med låg tyngdpunkt sätter igång… Ska filma det så att du ser hur det ser ut."

Fanny svarade: "Nej, jag tycker inte att det har så himla stor betydelse förutom att det är himla irriterande (jag har också en sådan), Jag försöker att hålla med två händer så att jag kan motverka cirkelrörelsen och så försöker jag att förstärka rakt bakåt. Men det är väl mest en smaksak, jag kan inte se någon större praktisk betydelse."
xxx
Min kommentar om min film: "Så, nu har jag laddat upp filmen. Se den här:http://youtu.be/aO3dKJRlxh8. Lite kommentarer från mig först… Det hörs inte så bra vad jag säger till Alfons för det blåste rätt mycket men jag säger Bra innan han släpper på väg in till mig. Det kan se ut som att han släpper, jag säger bra och slänger iväg nästa. Sen blir han väldigt störd av att grannhundarna börjar skälla där i mitten av filmen så jag väntar ut honom och sen belönar honom rätt snart efter att han själv valt att bryta sitt fokus på det och återgå till leken med mig. Leksakerna är rätt nya och hårda och jag ser på filmen att han inte tar i som han ska i dragkampen. Jag brukar släpa efter honom som en vante i vanliga fall ;-)"
Fannys svar: "Fin lek! Jag hade valt att belöna med den nya leksaken hos mig, eller bakåt (åt det håll jag vill att hunden ska springa med den första leksaken). På så sätt får jag en bra belöningsplacering och skapar en förväntan om full fart till mig när hunden kommer med något i munnen. Finns det någon speciell anledning till att du väljer att kasta den nya leksaken åt andra hållet (så att han vänder bort från dig)."
Mitt svar"Hmmm, du menar att jag istället för att kasta ut så ska jag kasta bakåt förbi min vänstra sida? Nej, har ingen speciell anledning, har bara inte tänkt. När han då springer förbi min vänstra sida på väg mot den saken jag kastat ut, ska jag då vända mig om och göra samma sak igen? Han får då långa raksträckor vilket säkert är bra för farten. När ska jag säga Bra (= släpp det du har i munnen)? Strax före mig?"

Fannys respons på det: "Japp! Det blir långa fina springsträckor. Eftersom han är duktig på att springa mot dig tycker jag att du ska variera punkten du säger ”bra” på, så att det inte blir förutsägbart. Ibland när han griper, ibland halvvägs mot dig, ibland när han är nästan framme."

Min respons: "Kanske en korkad fråga men jag måste ställa den… Om jag säger bra! när han precis gripit leksaken som jag slängt ut, då ska han ju genast släppa den för att sätta fart mot mig igen och då få nästa leksak ur min hand eller bakåt, eller hur? Då ska jag bege mig till leksaken som han släppte även om den ligger en bit iväg från mig, eller hur?"

Fannys svar: "Japp :) Ibland kan det till och med vara smart med tre leksaker :D"

Min tanke:... att jag inte tänkt på det...

Ny fråga från mig: "En kort rapportering. Jag gjorde så som du tipsade om och som jag misstänkte så släpper han inte säkert på mitt ”bra!” utan han har väl sina egna signaler (förväntad plats, min kaströrelse när min tajming är usel när jag säger bra samtidigt som jag kastar etc). Hur ska jag göra om han inte släpper på mitt ”bra”? Han fortsätter bara fram till mig med leksaken i munnen och det är i o f s bra men jag vill ju att signalen bra ska vara = släpp… Omvänt lockande med leksakerna i händerna?"

Thomas svarar: "Tips for å lære hunden å spytte ut föremål i farta på belønningssignal:

- Jobb mer med en leksak i hver hånd. Se til at du har den nye leksaken bakom ryggen mens du leker, si ”ja” før du tar fram den nye leksaken og blir aktiv med denne. Målsetningen er at hunden slipper refleksmessig på ”ja” og titter etter den nye.

- Noen hunder er mer glad i å bære enn andre. Da kan det fungere bedre med å kaste leksak nr 2 bakover i begynnelsen. Som du selv er inne på, pass på timingen. Først ”ja” (armen stille mens du sier ”ja”), så kast 1/2 sek senere.

- Er det fortsatt vanskelig, så hadde jeg kjørt med en litt tråkigere leksak, og belønnet med en som har høyere verdi.

Tenk på at vi jobber mest med hundens forventning her, ikke så mye med kriterier. Vi står ikke og venter til hunden slipper, men det er lek og full fart hele veien. Men for å få rett forventning på vårt belønningssignal, er det viktig at signalet ”ja” kommer før vi beveger på armen.

Tips for å lære hunden å spytte ut föremål i farta på belønningssignal:

- Jobb mer med en leksak i hver hånd. Se til at du har den nye leksaken bakom ryggen mens du leker, si ”ja” før du tar fram den nye leksaken og blir aktiv med denne. Målsetningen er at hunden slipper refleksmessig på ”ja” og titter etter den nye.

- Noen hunder er mer glad i å bære enn andre. Da kan det fungere bedre med å kaste leksak nr 2 bakover i begynnelsen. Som du selv er inne på, pass på timingen. Først ”ja” (armen stille mens du sier ”ja”), så kast 1/2 sek senere.

- Er det fortsatt vanskelig, så hadde jeg kjørt med en litt tråkigere leksak, og belønnet med en som har høyere verdi.

Tenk på at vi jobber mest med hundens forventning her, ikke så mye med kriterier. Vi står ikke og venter til hunden slipper, men det er lek og full fart hele veien. Men for å få rett forventning på vårt belønningssignal, er det viktig at signalet ”ja” kommer før vi beveger på armen."

Min aha-upplevelse: "Att säga Ja innan jag tar fram den andra leksaken bakom ryggen var ett himla bra tips… Ut igen… :-)"

Börjar ni fatta vilket sabla bra upplägg det är på den här kursen? :-) De kan säga t ex att 1.07 in i filmen så gör du nåt... eller då ska du tänka på... Man kan se sig själv utifrån och ta till sig instruktioner på ett annat sätt när man ser sig på film än när man ser sig själv inifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0