MH betyder Mattes Hund - bara så att ni vet!

Varning för låååååångt blogginlägg!
I helgen var Alfons och jag nere i Nossebro och var med om en mentalbeskrivning som anordnats av Alfons uppfödare Anne-Lee från In Futuro och Susanne från Active Corso. Vi var ett gäng Cane Corsohundar där och hösten visade sig från sin bästa sida. Solen bröt t o m igenom ett tag efter lunch. Med på bilderna i inlägget är Luna (halvsyster till Alfons, samma pappa Emir), Malva (Active Corso Struffoli) och Pondus (Active Corso Cannoli). Jag går igenom testet från början till slut och visar samtidigt lite bilder på reaktioner som hundar kan visa upp. Mentalbeskrivningen gjordes av tre "goa gubbar" och några figuranter. Det var en jättetrevlig dag helt enkelt på en jättefin bana!
Först så lästes chipet av på varje hund så att det var rätt individ som testades. Vissa (läs Luna) var VÄLDIGT förtjusta i just det momentet... Och så säger man att Cane Corso är reserverade mot främmande människor...
När identifikationen var klar så gick ekipaget in på en äng där testledaren stod tillsammans med oss åskådare. Hund + ägare gick runt åskådarna ett varv för att se hur hunden reagerade på oss och sedan gick ekipaget fram till testledaren. Där tog han ägaren i hand och hälsade på hunden. Här prövas det hur tillgänglig hunden är.
Luna och matte hälsar här på testledaren och även här visar Luna hur "reserverad" hon är ;-) Testledaren hade nåt intressant i bakfickan tror jag...
Här är det Malvas tur. Hon är en lite coolare flicka...
Här är jag på väg fram med Alfons...
Efter hälsningen tog testledaren med sig hunden för att gå iväg. Här är det Luna som går iväg från sin matte. Alla hundarna gick tveksamt med...
När Alfons insåg att jag inte följde med tog det tvärstopp!
Det var med stor glädje som hundarna återförenades med sina mattar!
Här är det Pondus som knappt kan bärga sig! MAAAAATTTEEEE!
Efter det här momentet visiterades hunden.
Här blir Luna hanterad.
Det här gick finfint för Alfons. Han är van sedan utställningar att bli klämd på kronjuvelerna.
Sen var det lite lek med testledaren och hunden. Kul, tyckte hundarna!
Här lattjar Luna.
Malva leker med sin matte.
Undrar vem som tyckte att det här momentet var roligast? Alfons eller testledaren...?
Efter det var det jaktlusten som skulle prövas... Generellt kan sägas att Cane Corson är en väldigt tekniskt lagd hundras som ägnade hjulen som linan löpte i väldigt mycket uppmärksamhet. Alfons stod kvar på startlinjen och undrade vad i friden det var som ringlade iväg där borta i gräset. Inte värt att ödsla någon energi på... Han kollade in hjulen mer noggrant i stället.
Pondus däremot, han fick t o m fatt i "kattskinnet"! Därefter var det dags för aktivitetstestet. Klarade hunden av att koppla av eller var den uppe i varv och förväntade sig nya lekar? I tre minuter skall föraren stå passiv och så får hunden göra vad den vill.
Luna tyckte att skogsgallring var en meningsfull syssla medan matte stod och "latade" sig...
Min "Ferdinand" satte sig tungt på min fot och njöt av stillheten under "korkeken".
Sen var det dags att möta Lilla My ute i skogen. Hon var ett blått spöke som slog nåt hårt i marken och så flaxade hon upp och ner under sin poncho, typ som en skadeskjuten fågel.
Skumt, tyckte Luna och även de andra hundarna. Det var nog ingen som sprang fram och lekte med henne.
Alfons gick fram en bit för att kika men sen var det stopp.
Pondus var nog den som vågade mest.
Här han vågat sig ända fram!
Sen var det dags för att möta Ove Rall i skogen... Snacka om olika reaktioner på hundarna! Här kommer några "aktionbilder" ha, ha, ha!
Luna har inget fel på sin reaktionsförmåga, det är en sak som är säker!
Luna löste det på ett bra sätt, hon gick själv fram till Ove.
Här blir Malva rejält överraskad!
Glöm att jag tänker hälsa på Ove!
Här ser ni Alfons "take a hike". Herregud säger jag bara... Jag skulle ju hålla fokus på Ove så jag såg inte vad som hände bakom mig. De berättade att Alfons flydde en bra bit bakåt men bara för att genast återvända till mig. Jag kände bara att han ställde sig bakom mig igen.
Här har Alfons återvänt till mig och står och stirrar på Ove. Starkt gjort grabben, för jag är säker på att hans hjärta bultade hårt!
Här är Pondus reaktion på Ove.
Vet hut, Ove! Dyka upp så där från tomma intet!
Pondus variant var ju innovativ!
Sen var det dags för kastrullocken. Malva klarade det med ett imponerande lugn.
Alvons gick tveksamt fram för att titta på vad det var som skränade så förfärligt!
Sen var det dags för spökena!
Ur tälten skred två spöken fram. Lite läskigt kändes det även för oss människor... Lite Klu Klux Klan över det hela...
Luna var klart tveksam till det där som närmade sig...
Försvinn dumma spöke, försvinn, för du finns inte!
Malva gillade inte heller spökena!
Kom inte nära!
Asså matte, törs du gå fram? Då hänger jag på också!
Matte, jag kollar det här spöket om du kollar det där! Pondus är inte den som bangar i första taget!
Här ska ni nu få se Alfons reaktion på spökena... När bilder säger mer än 1000 ord!
"Jag ställer mig här matte, så att jag ser bra!"
"Förresten - jag ser rätt bra här bakifrån också..."
"Jag tror faktiskt att jag sätter mig ner ett tag", ser Alfons ut att tänka... Inte ett skall, inte ett rest hårsstrå såvitt jag kunde se.
Matte, han är helt ofarlig så du kan komma fram!
Sen var det dags för skotten...
Först lekte vi ett tag och då small det.
Va fan va det där, matte? Glöm att jag tänker leka vidare när det smäller så där i skogen... Det blev inget mer skott. Han blev berörd och det räckte.
Sen var det dags för utvärdering. Här klappar testledaren om Alfons - som ser helt färdig ut (men det var inte så farligt)!
"Du har en hund som litar på dig till 100 % och som är helt utan aggressioner" blev testledarens kommentar om Alfons. Det är säkert många Cane Corsomänniskor som vill ha mer hard core hundar men Alfons kynne passar mig perfekt! Han är precis som jag vill ha honom, min egen Ferdinand!

Kommentarer
Postat av: pats& Karin

: ) va kul!!!att det gick så bra för alfons och jätte kul att läsa : ) min lilla kramgoa karin hade kanske en bra dag klarat en å annan aktivitet på testet, men just nu skall hon bara ta det lungt å komma igen : ) alltid så kul att läsa eran blogg..

2011-11-08 @ 15:18:06
Postat av: Erika

Det här va ju riktigt roligt att läsa!:-)

2012-09-25 @ 15:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0