Alfons backar!

Vi går ju som ni vet on-linekurs hos Klickerklok. Jag har varit dålig på att hålla er uppdaterade om våra misslyckanden/framsteg men det har varit lite annat att tänka på under senaste tiden, typ julen och sånt. Shapinglektionen gick i alla fall ut på att lära hunden att backa. Det har jag inte övat med Alfons... Vete sjutton varför för det är ju rätt bra att en så tung hund lär sig att ha kontroll på sin kropp. Men jag tycker att vi fått till det rätt bra! Kolla här:
Ska bara tänka på att inte ge belöning från handen så att förväntningen ligger där. Jag ska börja kasta belöningen till honom istället så att han kan backa längre bakåt. Han backar också väldigt rakt! Fick mig en tankeställare förut när en annan deltagare hade problem med att hennes hund backade väldigt snett. Fanny frågade då om hon tränade på klossen åt båda håll, eller bara motsols... Attans, det hade jag missat helt! Så det var bara att börja öva på klossen med den ändringen att Alfons alltså skulle röra sig medsols med bakdelen. Nu äntligen har polletten trillat ner. Ska se om jag får kollegan till att filma oss någon dag. Det måste ha sett så roligt ut idag när vi körde vårt lilla träningspass där. Han är ju van vid att röra sig motsols, mot min vänstra sida. Men jag ville ju inte det, utan han skulle ju röra sig mot min högra sida. Så när han snurrade runt så flyttade jag mig fort runt så att han inte hann ifatt mig. Han fick bra fart på bakbenen innan han gav upp och försökte åt andra hållet.
PS. Det vita klegget på heltäckningsmattan är intorkat dregel från Alfons. Det är wet business att belöna Alfons med godis vill jag lova... Man ser riktigt hur det droppar från hans mun om man tittar riktigt noga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0