Vi kämpar vidare...

Håller just nu på med grunderna i fritt följ... Först ska hunden lära sig att gå vid min vänstra sida i rätt position, d v s med sitt huvud och bog vid mitt vänstra ben. För att ha koll på hur hunden går så börjar man baklänges. Alltså det inte hunden som ska gå baklänges utan jag. Jag backar alltså och får med mig hunden (förhoppningsvis), klickar när han är i rätt position och ger belöningen bakom ryggen. Det här låter väl hur lätt som helst? Låt mig berätta - det är det inte. JAG har uppenbara svårigheter i det här att gå baklänges... Först så trillade jag - till Alfons STORA förtjusning. Skit i godiset för här ligger ju matte på marken och det slår ju allt! Tjoho! Hur kan man trilla när man går baklänges tänker ni kanske? Jo, efter klicket är det meningen att man ska jogga lite lätt bakåt så att hunden får jaga belöningen. Jogga lite lätt bakåt... Ni ser framför er hur det slutar, eller? Testa själv om ni tror att det är så lätt! Det var den första fadäsen. Sen kommer nästa och den är nästan för pinsam att berätta. Jag traskar på där i mörkret och Alfons följer mig så fint så. Jag ser att han stannar upp och hinner tänka "varför stannar han?" när jag plötsligt känner hela flaggstången i ryggen. BADANG! Fan vilken tur att han och jag var ensamma där ute i mörkret. Jag har alltså över 4 000 kvm tomt att röra mig på och måste nödvändigtvis gå in i flaggstången! Det är svårt med simultanförmågan när man inte är van att gå baklänges, så är det bara. Häromkvällen filmade dottern ett litet träningspass som vi hade på altanen (det enda stället där det var ljust nog att filma). Altanen är utan räcke och ett par dm upp från marken. Det hade kunnat sluta illa men jag klarade passet med att bara nästan snubbla ner i en stol. Filmen visar lite av vad övningen går ut på även om sträckan är kort. Den visar också lite hur jag jobbar med det där att Alfons ska släppa leksaken för att få igång leken igen. Jag är jättenöjd över att Alfons fortsätter att leka trots att ambulanshelikoptern plötsligt svepte över tomten mitt i alltihopa. Får se om jag hinner filma ett pass i dagsljus i helgen... Trevlig helg go vänner!

Kommentarer
Postat av: Petra & Skurk

Att jag inte hittat er blogg tidigare! Vad kul att läsa! Vad duktiga ni är! Smart med onlinekurs i lydnad, det kanske vi också borde ha gått.. men nu är vi är anmäla till lydnadshelg hos Klickerklok i mars! Du ska inte dit? :-)



Lycka till med träningen!



Kram från Petra & Skurk

2012-01-27 @ 14:50:06
URL: http://petraskurk.wordpress.com
Postat av: amanda

åh vad skönt att höra, jag har sån ångest varje gång vi ska träna på detta haha.

sen tror jag att jag är inne i en växtperiod för hon sover hela tiden och är allmänt off.



Alfons, så himla söt är han förresten!

2012-01-29 @ 08:15:52
URL: http://amandalundwall.blogg.se/
Postat av: Lena G

Hahaha, väldigt roligt att läsa om dina vurpor :) (så länge du inte skadar dig förstås!)

2012-01-29 @ 11:06:19
URL: http://www.klickersmart.se
Postat av: Vicky

Skönt att jag inte är det enda som har problem med att gå bakåt. Här snubblas det och snavas det lite hur som helst.

2012-01-29 @ 14:52:05
URL: http://busochpip.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0