Att jag inte tänkt på det...

Alfons är ju en intensiv hund i leken och det är ju så jag vill ha honom. Men jag vill att han på kommando släpper leksaken direkt. Han är stark och älskar när jag kampar med honom. Så det blir lätt en dragkamp om leksaken och det är i sig belönande. Kom då att tänka på det en kurskamrat på belöningshelgen fick lära sig för att förmå hennes amstaff att släpa taget. Han var om möjligt ännu mer intensiv i sin lek än Alfons. Tricket är följande: Bli passiv och vid minsta tecken på att han släpper taget (i början verkligen minsta tecken) så börjar du leka igen - tokgalet mycket. Vad lär sig hunden på detta? Jo, att det enda sättet att få fortsätta att leka är att jag slutar och släpper taget. Häpp! Visst låter det enkelt? Och vet ni - det ÄR så enkelt. Jag började nu när vi lekte och tränade att göra precis så. Det tog inte många repetioner förrän han tydligt släppte. Så ska vi köra ett tag - inga ord än men sen så lägger jag på TACK som är mitt kommando för att han ska släppa leksaken. Att jag inte tänkt på det...
PS. Nu snurrar det lite i skallen på Alfons. När jag vill att han skall sitta vid min sida så gör han hoppstå istället. Gullepojken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0