Lek - allvarligt talat...

I helgen var Alfons och jag på kurs hos Hundid utanför Norrtälje. Belöningshelg var namnet på kursen. Så kul det var! Just nu håller jag på att processa allt jag lärt mig för att kunna omvandla teori till praktik. För det första:
Håll Alfons pausad medan jag grejar med godis och leksaker och gör upp en plan för träningspasset. Passet ska ha en tydlig början och ett tydligt slut.
Ge honom frisignal innan han får gå från filten. Börja med att leka för att få upp honom i tempo. Han är ju rätt seg när han kommer från filten. Ta mikrolekpauser i passet. Klick, godis, lek, klick, godis, lek. Kör 1-3 minuter och lek bort till filten. Lå sedan Alfons ta en paus på filten. Utvärdera. Hur gick passet? Behöver nåt förändras? Med på kursen var Bea med Amstaffen Simbaa och Petra med Kelpien Skurk. Simbaa var bara 8 månader medan Skurk var jämnårig med Alfons. De kunde träna väldigt bra bredvid varandra. Bara en gång sprang Alfons bort till Skurk mitt under ett pass. Vi jobbade med en plattform och Alfons var väldigt duktig med tanke på att han inte gillar saker som välter, låter eller tippar. Han gav sig liksom inte. Alla fyra tassar på var målet och det fixade han rätt snabbt. Mycket hund på liten låda...
Det funkade dag 1. Dag 2 var det lite sämre. Han satte bara två tassar på den och ville bara inte kliva upp med alla fyra. Nåväl, det fick duga. Vi kedjade också ihop lite saker av det som Alfons kan. Han fick dutta i min hand, få kommandot sitt och sedan springa efter leksak. Det ska vi öva mer på, det här med att kedja. Jag ska börja med fritt följ också. Börja med att leka, ta leksaken och gå iväg med den. Alfons ska sedan tigga tillbaka leken och jag ska försöka få honom på min vänstra sida innan han får vinna tillbaka leksaken. Sedan kräver jag fler och fler steg bredvid mig innan leksaken kommer. Vi lekte helt galet med hundarna och om någon gick förbi så måste de ha undrat vad vi höll på med. Det gick riktigt hett till ibland!
Här är det Kelpien Skurk som kampar med matte Petra.
Matte Bea fick kämpa rejält när Amstaffen Simbaa tog i för kung och fosterland. Nu ska jag göra i ordning träningsplanen hemma. Har ju en fin slät gräsmatta som bara väntar på en tränande hund! Måste köpa lampor som jag kan sätta upp en bit på elstolparna som går längs tomtgränsen eftersom det är helt becksvart på kvällarna. Nu jäklars...

Kommentarer
Postat av: Åsa Nilsonne

Åååå lyckostar! Tack för tipset om tydlig start och slut, det ska vi genast ta till oss!

2011-10-31 @ 08:02:21
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: pats& Karin

va kul att träningen funkar, här har det ena tråkigheten avlöst varandra..så för karins del gäller det att bara våga gå utanför dörren, men skam den som ger sig : ) nu har vi en tränare som kommer hem till oss, så förhoppningsvis har jag snart en trygg cane igen ; )

2011-10-31 @ 19:52:25
Postat av: Gudrun svarar Pats

Hej Pats! Jag lyckades inte maila dig (adressen [email protected] verkar inte funka). Kan du inte maila mig på [email protected]?

2011-10-31 @ 20:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0