Ranta runt i ringen

I helgen bar det av till Örebro för en inofficiell utställning. Tänkte att vi skulle damma av utställningstalangen lite inför vår- och sommarsäsongen. Vet inte varför jag envisas med att "plåga oss" med detta men det är ju lite kul att få lite omdömen (som man redan vet...) om guldklimpen. Vi var två med Cane Corso som ställde ut. En tikvalp som var 8 månader (tror jag) från Thykrans och så Alfons. Alfons fick ett jättefint omdöme! Så här lät det:
"Mycket bra typ & storlek. Bra huvud, mycket bra uttryck, välkroppad, mkt bra benstomme, utmärkt päls, mycket bra rörelser, trevligt temperament, välvisad." Alfons skötte sig toppen men jag gjorde ett misstag när vi sprang på raksträckan. Jag tvärstannade och vände för att springa tillbaka och just ett sånt tvärstannande tar Alfons som en leksignal. Han var helt "med på noterna" och brallade loss som en galning så det var ju inte många vanliga travsteg han sprang på raksträckan tillbaka. Domaren gillade honom jättemycket, det märktes. Han blev BIR och fick HP. Nu var han visserligen ensam i klassen så det var inte direkt någon jättebedrift. Vi gick vidare till gruppfinalen men där var det stopp. Han blev inte placerad men han så var han också otroligt less på alltihop och larvade sig hela tiden. Låg på golvet och ålade runt när alla andra stod så fint och rakt... Något som jag verkligen reagerade på var dessa utställningskoppel som man har på hundarna. Ja, jag har ett själv men har liksom inte sett det som den regelrätta strypsnara det faktiskt är! Den ska ju helst sättas bakom öronen så det måste vara oerhört smärtsamt för hunden! Den är ju också ofta bångstyrig på utställningar eftersom det är många hundar överallt. Jag såg så många hundar som hostade och harklade sig efter att nästan ha blivit strypta. Vad gör vi med våra hundar?

Kommentarer
Postat av: Malena

Jag tycker sånt koppel ser läskigt ut, är det krav att man ska ha det kopplet eller finns det andra alternativ. Ha kopplet så högt upp kan skada struphuvudet på hunden och det kan knappast vara rätt, vet att jag ser det ofta på cesar milans program. Känns som quickfix för stunden men hur går det med hundens struphuvud i längden om man har koppel och halsband så?



Dessutom, va kul med så fina resultat på Alfons. Ivar och matte klappar händerna!!! Pussa riktigt mkt från oss på andra sidan ön!

2011-02-23 @ 10:42:37
URL: http://ivarsmatte.blogspot.com
Postat av: Åsa Nilsonne

Grattis! Det är ju en sak att ser hur vacker han är, en annan att få läsa ett expertutlåtande!

2011-02-23 @ 20:13:59
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Åsa Nilsonne

PS - det finns utställningsdomare som vill se hundarna visade i slaka koppel och som inte accepterar att hundar lyfts i kopplet när de ska stå. Fler sådana tack!

2011-02-23 @ 20:15:37
URL: http://valpenborderline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0