Suck och stön...

Nu har Selma börjat löpa... Alfons går och klapprar med tänderna som en gammal gubbe med lösgom och Selma fräser som en ilsken katt när hon får hans tunga framben slängt på ryggen av honom. Såna raggningsknep har han ingen framgång med. Nu får han stanna hemma om det går för det blir himla jobbigt att ha en trånsjuk Alfons på jobbet... Idag fick han lov att följa med eftersom det var hundkurs på kvällen. Hundkursen ja... Det är mörkt och svart där vi håller till och går väl så där. Nu bara måste jag få upp lampan i trädgården för det blir inte mycket träning av mellan gångerna. Vi har fått fart på början till ställande under gång. Jag går baklänges med Alfons gåendes mot mig. Jag säger STÅ och då stannar Alfons för nu är han beredd på att en leksak slängs längs hans sida. Det börjar sitta riktigt bra. Nästa steg blir att jag börjar vända mig så sakteliga. Sen körde vi lite apportbock. Han plockar upp den och börjar springa mot mig och när jag säger BRA ska han släppa - inte förr! Funkar så där... Fotgåendet gick rätt bra. Han hade dock lite för hög förväntan på leksak så han brakade iväg framför mig. Fick honom lite lugnare och då kunde han gå riktigt många steg. Vi var bara två på kursen idag och det var bra men Alfons blir rätt stirrig när det är för få hundar. Han reagerar på varje ljud och det åker stora långtradare förbi hela tiden. Industriområden... SUCK! Sen är det så med Alfons att han bara stänger av när det är ca 10 minuter kvar på kursen. Jag säger åt honom att ligga men han stirrar bara rakt framför sig. Han har checkat ut helt enkelt. Instruktör Lotta lade på minnet att nästa gång ska vi inleda med platsliggning - när han är lite på bettet. Vi testar och ser... Sen har onlinekursen hos Klickerklok startat. Jag har inte lagt upp någon film än men det kommer. Jag tror verkligen på det där konceptet för man kan träna i sin egen takt och gå tillbaka och läsa vad instruktören sa nu igen... Jag är verkligen trögtänkt när jag tränar hund så det här passar mig och Alfons perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0