Återbesök

Idag var jag på återbesök på Bagarmossen med Alfons. Veterinären Sara Fors var väldigt nöjd med att se en så pigg och glad Alfons. Han hade ju väldigt ont när hon såg honom sist. Hon tyckte inte att det behövdes någon magnetröntgen nu utan sa att vi tar det om han blir sämre. Känns skönt att höra att detta är något som han kommer att kunna leva med utan att ha alltför stora besvär och att om han behöver opereras så är det god prognos även för det. Hunden blir i de flesta fall helt smärtfri och det är ju huvudsaken. Jag tog en bild av röntgenbilden som veterinären visade mig. Det är den sista kotan och man kan se att det är nåt skuggigt under den kotan som inte borde vara där. Veterinären sa också att Alfons var en av de raraste hundar hon träffat! Oj, vad glad man blir av att höra sånt! När vi kom tillbaka från Bagis så fick vi oväntat besök på kontoret. Vorstehn Freja fick vara hos oss idag till Alfons stora förtjusning. Ibland känns det som vi jobbar på ett hunddagis istället för en advokatbyrå men härligt är det!


Kommentarer
Postat av: L

hejsan!

jag har en fråga ang dom problem som du upptäckt på din cane corso nyligen. Hur gick det till när du upptäckte det? Vilka undersökningar gör veterinären?

Jag har en cane corso som springer runt, hoppar upp i sängar, jagar bollar osv osv helt utan bekymmer, men på senaste har jag börjat uppmärksamma att hon faktiskt ogillar att bli klappat nedanför nacken och längst med hela ryggen. hon flyttar sig, går undan, lägger sig så man inte kommer åt eller trycker huvudet i handen, samt vill lukta och titta på handen man klappat henne med om man klappat på ryggen (ungefär som "vad var det där, vad gjorde du"), något hon aldrig gör om man klappar i nacken. hon visar ju likom inga solklara tecken på att det gör ont, snarare blir hon lite osäker. Och hon rör sig ju precis som vanligt, men sedan jag började reflektera över hur hon beter sig när man klappar på ryggen har jag ändå börjat fundera på om hon kan ha ont.

det jag funderar på är vad jag ska säga till veterinären som jag tänker uppsöka efter nyår, jag Tror ju liksom att hon har ont pga hennes beteende, men det här beteendet kommer hon ju aldrig visa upp hos veterinären och jag tror inte att veterinären skulle tolka allt precis som jag gör, min lilla tjej är ganska "hård" också och visar sällan eller aldrig när nåt faktiskt gör ont. men jag skulle ändå vilka undersöka detta, kan man liksom be dom röntga ryggen på henne, eller vilken undersökning ska jag efterfråga?!

tacksam för svar :)

2012-12-31 @ 10:59:39
Postat av: Gudrun svarar N

Hej N,
Det kom väldigt plötsligt. Han blev väldigt låg, stod stelt med buken liksom uppdragen under sig. Många berättar just om att det sker plötsligt men i själva verket har processen pågått länge utan att det märks. Det är när pålagringarna bryts av som smärtan kommer. Det kan ske av olika skäl - en plötslig rörelse t ex. I Alfons fall tror jag att det berodde på att det plötsligt blev kallt och bär jag satte täcke på honom så började han ruska sig väldigt frenetiskt, som en blöt hund. Det skedde ofta under varje promenad så det var nog det som utlöste det hela. Jag tycker defintivt att du ska besöka en veterinär. Säg att du misstänker Spondylos. De röntgar ryggen och kan se rätt bra hur det ser i ryggraden. Magnetröntgen krävs om hunden får så ont att en operation är nödvändig. De ser de mer detaljer. Veterinären sa till mig att det är svårt att upptäcka på "tysta" hundar att de har ont. På Alfons märker jag att han har ont genom att han flåsar, slickar sig om munnen och har försämrad aptit. Om du får smärtstillande medicin ordinerat så vill de nästan alltid skriva ut Rimadyl = skitdyrt. Be istället om Canidryl som är samma sak fast mycket billigare. På det du beskriver så låter det som ryggbesvär så kolla upp det. Om du nuddar huden fjäderlätt på hennes rygg, rycker det i huden då? Alfons älskar att hoppa upp på stenar, busa runt och har aldrig visat att han haft ont så det är ett lurigt sjukdomstillstånd. Berätta gärna vad veterinären sa! Om du inte vill göra det i bloggen kan du alltid maila mig på [email protected]. Lycka till och Gott Nytt År!

2012-12-31 @ 12:24:09
Postat av: Gudrun svarar L

Det var ju givetvis L jag svarade men det förstod ni säkert!

2012-12-31 @ 12:25:23
Postat av: L

Hej!

Tack så mycket för svaret och tipsen! Jag har bokat en tid hos veterinären imorgon, så då får jag äntligen veta mer. Precis som du beskriver så händer det att hon "drar upp magen" när hon reser sig från bädden och står stelt med benen och liksom "Böjer" på ryggen... Jag återkommer med info, jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt!!

2013-01-21 @ 08:44:19
Postat av: L

Hej igen!

Jag tänkte bara meddela att jag varit hos veterinären men min tik nu. Hon blev röntgad att tråkigt nog hittade veterinären både en felaktig höft (själva kotan såg inte ut som den skulle), och som jag misstänkt: sammanväxtningar mellan ryggkotorna framtill på ryggraden, vid skuldran. Höften kommer troligen ge symptom när hon blir äldre i form av stelhet/förlust av muskler osv.

Jag fick dock aldrig rikitigt något namn på sjukdommen, tror veterinären kallade det "artros", och vi blev hänvisade till en sjukgymnast och fick precis den medicin som du skrev om här upptill (tack för tipset!). Hon verkar inte ha ont, men vi ska börja så snart som möjligt med både sjukgymnastik och massage och allt annat vi kan komma på som kan hjälpa henne...

2013-01-23 @ 08:28:32
Postat av: Gudrun svarar L

Hej L! Även om det inte var några goda nyheter så känns det väl ändå bra att få veta vad som besvärar henne. Då har man i alla fall en chans att göra så att de håller längre och undvika onödig smärta. Om höftkulan inte är perfekt utformad från början så börjar kroppen själv fylla ut och så blir det artros när kulan ligger och skaver i en inte perfekt höftkula. Frågan är var en hund INTE får artros någonstans för så vanligt är det... Glukosamin är bra mot artros, som lite smörjmedel liksom. Hur gammal är din tik?

2013-01-23 @ 22:57:37
Postat av: L

Hej igen!

Hon har precis fyllt fyra år! Jag har börjat gå hos en sjukgymnast som rekomenderat stretching, massage, smärtstillande och antiinfamatoriskt medicin och fodertillskott... Jag märker absolut av dom smärtstillande tabletterna, hon är mycket mindre känslig på ryggen. Dock har hon fortfarande problem Ibland att hoppa upp i bilen och dylikt...

Hur tänker du gällande motion av din hund? Jag har fått rekomendationer om att bara låta henne skritta/trava nu i 14 dagar medan hon fått antiinflamatoriskt, och efter det ska hon väl också undvika hopp/trappor och sådant.. Jag fick så dålig information om risker och liknande och känner att jag inte har riktigt koll på vad som är lagom mycket motion, eller snarare hur mycket jag ska begränsa henne.

Jag fick ingen direkt prognos av min veterinär heller! Hur ser framtiden ut för en hund med dessa problem i ryggen och i ena höften, har du fått någon information om detta? Eller är det något som kan variera?

2013-02-04 @ 10:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0